reklama

Prince of Persia

Existuje iba hrozne malý počet počítačových hier, ktoré sa stali nezabudnuteľnými legendami. A ešte menej takých, ktoré sa nimi stali tesne po svojom vzniku. Zaujímavý príbeh jednej z nich si rozpovieme v tomto článku...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Písal sa rok 1989. Práve v tej dobe sa počítačová zábava dostupná pre každého nachádzala iba vo svojich plienkach, rovnako ako ja. Práve vtedy však svetlo sveta uzrela hra, na prvý pohľad jednoduchá arkáda, ktorá sa neskôr stala na poli počítačových hier doslova legendou.

Tou legendárnou „hopsačkou“, ako s obľubou tento takmer vymretý žáner počítačových hier vtedy v našich končinách nazývali, bola osmibitová hra Prince of Persia. Na tie časy hra disponovala jemnou ručne kreslenou grafikou, ale hlavne dovtedy nevídanou hrateľnosťou. Mimochodom, pojem „hrateľnosť“ je v dnešnej novej ére počítačovej zábavy meraný už celkom inak – vtedy k dobrej zábave stačilo hlavne jednoduché ovládanie (a na tú dobu veru že bolo prelomové) a tiež pútavý príbeh, ktorý každého musel naplno vtiahnuť do deja.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred dávnymi časmi, v preďalekej Perzii...

Obrázok blogu


Žil jeden princ a ten bol zamilovaný do krásnej princeznej. Koľko času ubehlo odvtedy, čo sme sa dokázali vžiť do jeho kože a prežili s ním to neopakovateľné dobrodružstvo? Hľadali cestu von z bezútešného zatuchnutého podzemia Vezírovho paláca, cestu na slobodu, za hrdinským oslobodením nielen seba samého, ale hlavne uväznenej princeznej?

Obrázok blogu


Je to skutočne veľmi, veľmi dlhá doba. No Prince of Persia nestarne, stále bude v mysli a srdci tých, ktorí objavovali čaro z čias počiatkov počítačových hier. A nikdy na túto legendu nezanevrú.

Skutočne nepoznám nikoho, kto by túto hru nehral, alebo o nej aspoň niekedy nepočul. No a každý kto o nej iba počul, a nehral ju, môže ľutovať. Viem, v dnešnej dobe keď 3D vyobrazenie už nie je žiadnou novinkou, keď sa mladým chlapcom a dievčatám mihotajú na monitoroch hry, ktoré sú sotva rozoznateľné od reality, dokáže len sťažka niekoho osloviť niečo, čo vyzerá na prvý pohľad tak „staro“. No kedysi sme skutočne nepotrebovali dokonalú grafiku, najdôležitejšia bola zábava, ako vás hra dokázala zaujať. Možno by to niekomu vyznelo smiešne, ale každým ďalším krokom, každým ďalším levelom som bol unesenejší. Keď som sa prvýkrát ocitol v zlatom paláci, detailnosť ručne kreslených sekvencií mi doslova otvárala hubu. A jednoduchá midi hudba nesúca sa v klasických orientálnych tónoch z dvoch malých repráčikov tróniacich vedľa vtedy perfektného 14 palcového monitoru ma dokázala unášať ďalej ako lietajúci koberec zo snov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prince of Persia je aj s odstupom času v každom smere dokonalá hra. Každý, kto mal vtedy šťastie na to, aby doma vlastnil „kompjútr“, samozrejme nadupanú verziu 486 s procesorom až do 70 mhz, mal a vlastne musel mať disketu s týmto hotovým zázrakom. Kto nemal Princa, nebol in. Kto ho nehral, netušil čo je to vlastne počítačová hra.

No a tento sotva megový zázrak je ešte väčším zázrakom jediného človeka. V dnešnej dobe je priam nemysliteľné, aby niekto sám dokázal naprogramovať počítačovú hru, ktorá by sa neskôr predávala v nepredstaviteľných nákladoch. A to opakujem, že sa písal rok 1989, keď vidina toho, že do niekoľkých rokov sa trend počítačovej zábavy presunie od čistého amaterizmu až k celosvetovo silnému biznisu rovnajúcemu sa tomu filmovému, bola čistou utópiou. Ak sa aj našiel nejaký nadšenec, ktorý si krátil voľný čas programovaním „zábaviek pre blbečkov“, nemohol ani len pomýšľať na nejaké zisky v prípade šírenia svojho výtvoru. Ak aj nejaká hra vznikla, zväčša sa kolovala priamo z ruky do ruky na disketách, prípadne ju niekto nahral na server, odkiaľ si ju mohol každý voľne stiahnuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Niekedy však stačí na prelom len jeden skutočne dobrý nápad. A práve ten nápad sa zrodil v hlave Jordana Mechnera, vtedy mladého Američana študujúceho na vysokej škole. Jordan nielenže mal výborný nápad, on sám bol tvorcom celého projektu. Urobil grafiku, programovanie, napísal jednoduchý, ale pútavý príbeh, navrhol design levelov, vrátane objektov a postáv. V dnešnej dobe by to bola práca pre celý tím špičkových programátorov. On bol na to všetko sám a aj keď práca na podobnej hre by v dnešnej dobe nepredstavovala väčší problém, na dobu keď ju tvoril pred ním klobúk dole!

4 roky štúdia, štyri roky práce na tejto hre. Aj keď sa to môže niekomu zdať ako veľmi dlhá doba, Jordan spojil svoj koníček s niečím, o čom by predtým ani len nesníval – s následným úspechom a založením novej éry počítačových hier. Apropo, keď hovoríme o úspechu, v roku 1989 keď hra oficiálne vyšla, sa predali neuveriteľné 2 milióny diskiet. V dobe, keď 90 percent užívateľov PC ani len netušilo, že existuje niečo také ako počítačové hry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prince of Persia bol jednoducho zlom vo vývoji počítačových hier. Svojich fanúšikov, ktorých má v hojnom počte dodnes, oslovil najmä na tie časy nádhernou grafikou, svižnou animáciou postavičiek (za spomenutie stojí, že postava hrdinského princa bola vlastne vyrobená podľa Jordanovho mladšieho brata, ktorý pre neho rôzne skákal, behal atď., a Jordan to potom celé nasnímal a preniesol do hry), a perfektne dusnou atmosférou, keďže na záchranu princeznej a teda aj vlastne dohratie celej hry ste mali presne len jednu hodinu. Jednu hodinu plnú neskutočnej zábavy, založenej na zbesilom tempe, stiesňujúcom boji s časom a prekonávaní najrozličnejších prekážok (ostne, jamy, cirkulačné dvere či ozbrojený strážcovia).

Onedlho na to sa hra dočkala konverzie na všetky ostatné herné platformy, verzia pre osobné počítače vyšla o rok neskôr, teda v roku 1990. Úspech však celkom jasne naznačoval tomu, že Princ sa čoskoro dočká svojho pokračovania. A v lete 1993 sme tu mali Prince of Persia 2, ktorý podľa mnohých prekonal kvality samotnej nezabudnuteľnej jednotky. Je pravda, že grafické spracovanie bolo podstatne krajšie, čaro originálu však pokračovanie nedosiahlo.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Obrázok blogu


Prince 1 vs Prince 2

Na šesť rokov sa jedna legendárna kapitola uzavrela, no príbeh ani zďaleka neskončil. Presne v desiate výročie vzniku prvej časti vyšla tretia – tentoraz nie ako klasická arkáda videná zboku, ale už s 3D pohľadom, ktorý v tej dobe prechádzal z klasických rolovacích zobrazení prezentovaných napríklad v ďalšej nestarnúcej klasike Doom, na zložitejšie, plynulejšie a hlavne pre ľudské oko krajšie spracovanie.

Obrázok blogu


Prince of Persia 3D tak nebol pokračovaním predošlej dvojky originálnych hier, ale akýmsi remakom jednotky. Technológia hry sa však nevydarila najlepšie, a tak (aj napriek tomu že si tvorcovia prizvali na pomoc vtedy už skúseného tvorcu Jordana Mechnera) sa nedočkala úspechu, ale ráznej vlny kritiky od hráčov, zvyknutých už na niečo o stupienok lepšie, trébars v podaní začínajúcej série dobrodružstiev pod názvom Tomb Raider.

Obrázok blogu


Trojrozmerný Princ však nestojí úplne za nepovšimnutie. Pokiaľ ste milovníkom originálnej dvojice hier, bolo by hriechom si ju nezahrať. A sám za seba môžem povedať, že aj na trochu zložitejšie ovládanie a občas zmätenú kameru sa dá celkom rýchlo zvyknúť.

Hra vydaná v roku 1999 však zaujala vývojárov zo spoločnosti UBI Soft natoľko, že sa rozhodli pracovať na novej sérii hier s motívom perzského princa, a obnoviť tak zašlú slávu, ktorú započal na konci osemdesiatych rokov mladý a hravý génius Mechner.

V roku 2003 vychádza prvá z takzvanej „Piesočnej trilógie.“ Nový Prince of Persia nie je prerozprávaním klasického príbehu, nachádzame tu celkom iný, avšak všetko najdôležitejšie si hra ponecháva z predošlých dielov.

Obrázok blogu


3D spracovanie je konečne na takmer dokonalej úrovni a tak si nová kapitola hier s Princom okamžite získava množstvo nových priaznivcov.

Obrázok blogu


Navyše stále vznikajú nové hry s Princom a chystá sa aj poriadne prepracovaný remake jednotky venovaný práve Jordanovi Mechnerovi.

Obrázok blogu


Prečo som sa vlastne rozhodol napísať tento článok? Lebo sa vo mne vynorila slzička nostalgie, spomienok na staré časy, keď som na svojej mašinke s 8 megovou pamäťovkou do úplného vyčerpania blúdil nebezpečným palácom v roli perzského princa. Na časy, keď stačilo skutočne málo, aby vás počítačová hra do seba dokázala neopísateľným spôsobom vtiahnuť a zabaviť na dlhé, dlhé hodiny. A baví doteraz.

Obrázok blogu


Kde sa však odrazu zobrala tá spomienka? Uplynulo 21 rokov od vydania pôvodného Princa, takmer 14 rokov odvtedy, ako som si ho prvýkrát zahral aj ja. No a práve teraz sa do našich kín chystá vtrhnúť dobrodružno-fantazijný film, a ako som postrehol z traileru aj s prvkami komédie – čo je len dobre, ktorý nenesie iný názov ako Prince of Persia. Aj keď mám značné obavy, aby si aspoň trochu udržal tvár toho pravého a jediného Princa, neviem sa dočkať, rovnako ako som sa kedysi nevedel dočkať zo školy domov len preto, aby som mohol do mechaniky vopchať modrú disketu, na ktorej bola moja najobľúbenejšia hra. A viete čo? Diskety už síce dávno nemám, ale toho Princa si z disku nikdy nezmažem. Tak zatiaľ sa majte, ja si idem zahrať a zaspomínať...


Milan Banáš

Milan Banáš

Bloger 
  • Počet článkov:  129
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Ak chceš vedieť aký som - spoznaj ma. Ak chceš vedieť ako píšem - čítaj ma :) Čo viac dodať? Som začínajúci autor z Liptovského Mikuláša. Zoznam autorových rubrík:  Liptovský MikulášÚvahaThe GameFilmyHokejVyjednávačZáhadyLegendyPoviedkaSpektrumSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu